ФОТОМАНДРІВКА КАМ’ЯНСЬКИМ-ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКИМ І ЙОГО ОКОЛИЦЯМИ. 1358
42 роки тому, 11 серпня 1979 року недалеко від Дніпродзержинська (нині Кам`янське), зіткнулися два авіалайнера Ту-134 А. Це сталося на висоті близько 9 кілометрів. Уламки впали на села Курилівка і Миколаївка. В авіакатастрофі не вижив ніхто. Загинули 172 людини. Ця авіакатастрофа – найбільша в історії Ту-134. Один літак летів до Кишинева, інший – в Мінськ. На борту другого, майже повним складом в 17 чоловік, летіла футбольна команда “Пахтакор” з Узбекистану. Наймолодший з них – нападник Сірожіддін Базаров – тільки недавно закінчив школу. Про страшну трагедію жителі села Курилівка пам’ятають досі. На місці падіння лайнерів практично завжди лежать свіжі квіти і вінки. Урочисте відкриття меморіалу загиблим членам команди “Пахтакор” відбулося у Курилівці 4 серпня 2009 року в 9:30 ранку. На цій церемонії виступили очевидці трагедії, а також головний ідейний натхненник проекту – вдова тренера “Пахтакора” Ідгая Тазетдінова Алла Шулепіна-Тазетдінова. Представники православної церкви і мусульманської громади провели відспівування, кожен по своєму обряду. Пам’ятник вийшов красивим і зворушливим: на ньому викарбувані імена всіх членів команди. Біля підніжжя – гранітний футбольний м’яч, а вгору рветься кам’яний лебідь. Його шия повторює форму фюзеляжу того самого ТУ-134, на борту якого загинула легендарна команда. Необхідну суму (близько 100 тисяч гривень) на гранітний монумент зібрали усім світом. Відгукнулися друзі загиблих, футболісти, тренери, вболівальники. Залишитися в пам’яті нащадків команді допомогли і багато футбольних клубів, які виступали в той нещасливий рік з “Пахтакором” у вищій лізі чемпіонату СРСР. Наприклад, київське “Динамо” перерахувало 12 тисяч гривень.
Попетляв по доріжці, витоптаної людьми в лісі, виходимо на лісову галявину, де до сих пір знаходяться на деякій глибині частини розваленого літака. Навіть в стовбурах дерев залишився метал від літака. 04.08.2009.
Там 4 серпня 2009 року також була відкрита меморіальна плита з написом “Пам’яті футбольної команди” Пахтакор “і всім жертвам загиблим в авіакатастрофі 11 серпня 1979 року. Від футбольного братства СРСР”. 04.08.2009.
На місці трагедії стоїть хрест з табличкою, на якій вказано, що він встановлений при підтримці адвоката Є.І.Гарнаєва. 04.08.2009.
Розповідають очевидці трагедії. Марія Іонівна Матівощук – 72 роки, мешканка Курилівки (на фото).
– Того трагічного дня я працювала на Дніпродзержинській лівобережній залізничній станції. Раптом щось гримнуло об дах вантажного вагона. Вискочивши на вулицю з черговою Оленою Ліпенковою, виявили шматок від літака. Бачимо як в ліс, в напрямку Балівки, біжать діти і дорослі. Інтуїція підказувала про щось жахливе, і що там вже знаходиться мій шестирічний син. Відпросившись з роботи, я рвонула за втікачами, шукати хлопчика. Від того, що постало перед моїми очима, я трохи розрив серця не отримала. Уявіть собі, на галявині величезна воронка, в якій зарився впавший літак, купи трупів, і навколо на соснах звисають шматки закривавленого м’яса з волоссям. Потім з’їхалася міліція. Увечері з Києва приїхала комісія, нагнали солдат, оточили місцевість. Туди вже було неможливо потрапити. Я думала, що влада щось зроблять, нагорнуть землю і зроблять там братську могилу. Але ні, просто перелили формаліном і так все кинули. Навіть трактором нічого не зарили. Хоча б братську могилу зробили. Люди ще довго туди ходили. Дуже довго валялися уламки літаків.
Микола Семенович Матівощук – 71 рік, житель Курилівки (на фото).
– Якби не загибла футбольна команда “Пахтакор”, то ніхто б про цю трагедію і не знав. Далі б нашого регіону ця звістка б не пішла. Тоді в газетах про цю авіакатастрофі всього кілька рядків було написано. Відразу після аварії сюди три роки поспіль приїжджали родичі загиблих, зупинялися на станції, поминали за християнськими звичаями. Я в цей час працював в залізничному цеху на Дзержинці. Ще подумав, чому так низько летить над Дніпром такий великий літак. Потім побачив, як він зник за лісом і звідти повалив дим. Коли їхав додому, то спочатку мене не пропускали, але потім, дізнавшись, що я місцевий житель, пропустили. 04.08.2009.